Zondag 1 oktober 2022 08:30, Jan de voorrijder appt dat de Herfstrit niet doorgaat vanwege de regen en naar 9 oktober verhuist. Een discussie brandt los, want de zon schijnt en de voorspellingen zijn mooi weer. Appt Ferry later dat Jan ziek is en blijkt later dat Jan de annulatie regelde toen het hard regende. Toen lag ik nog in bed. Hij had beter meteen kunnen aangeven dat hij ziek was, maar oké. Anco regelde dat er koffie en thee klaar stond in D’n Balie. Hij verwachtte dat er ook mensen de app zouden hebben gemist en voor een dichte deur zouden staan. Tegen de tijd dat ik arriveerde hadden Anco en Gert-Jan een alternatieve Herfstrit geregeld en een topper! Even een thee naar binnen werken en dan gauw de motor halen. Eerst nog even de ketting smeren, dat was ik eerder van plan, maar de tocht ging niet door dus … Nog net op tijd kon ik aanhaken want men stond al klaar voor vertrek. Ik had op de site gezet en geappt dat we 15 minuten later zouden vertrekken, maar dat was niet doorgekomen. Ik hoop dat deze keer niemand de site heeft gelezen en het vertrek heeft gemist.
10:10 vertrokken we, met 10 motoren (2 duo’s) via de dijk naar Vianen en dan door IJsselstein naar Woerden, vervolgens naar Breukelen. Ondertussen werd ons duidelijk dat men geen grotere groepen motorrijders wil, want bij elk stoplicht werd de groep gesplitst. Bij Breukelen het Amsterdam-Rijn kanaal over en op naar de Vecht. Het blijft prachtig daar langs het water te rijden. Tegemoet kwam ons een Ford-club met Ford Granada’s, Taunissen en meer. We staken de Vecht over naar Loenen aan de Vecht en vervolgden de weg een stuk langs het Amsterdam-Rijn kanaal naar Weesp. Zijn zusje voer er
Van Weesp via Weespersluis, waar heel veel huizen verrijzen, maar volgens mij niet voor starters, naar Muiden voor de eerste stop bij Ome Ko. Leuk oud stadje, net als die waar we net doorheen zijn gekomen.
Henny merkte op dat de snelle groep een keertje niet was ingehaald door de langzame groep omdat die pas volgende week gaan rijden. Vandaar naar Amsterdam door de stad, die wel van grotere groepen motorrijders houdt, want we kwamen daar wel zonder gesplitst te worden langs elk stoplicht, na stop licht, na stoplicht, na stoplicht. Uiteindelijk kwamen we in Amstelveen uit bij de Riekermolen met het standbeeld van Rembrandt van Rijn. Toen ik bij de SVB werkte kwam ik hier altijd langs. Iets verderop is een zijweggetje naar een smal dijkje die ik als sluiproute nam om de stoplichten verderop te vermijden, die we nu wel namen. Eenmaal sneeuwde het erg hard en was ik zo beleefd om bij een oprit aan de kant te gaan staan voor een tegenligger. Toen ik weer wegreed ging ik niet vooruit, maar gleed ik zo achteruit de dijk af het weiland in. Spekglad was het daar. Gelukkig was daar de omheining onderbroken en had ik geen schade. De tractor die me er uit wilde trekken gleed er ook bijna af en het lukte niet om mij er uit te trekken. Het had me wel een stuk de dijk op getrokken. Ik stapte in de auto. Toen de boer de kabel los maakte kon ik gang maken en verderop bij een wat glooiender helling weer de dijk op.
Van Amstelveen langs de Amstel naar Uithoorn waar we een stuk sluiproute namen die ik altijd gebruikte toen ik in Uithoorn bij IBM werkte. Bij De hoef de dijk op (geen sluiproute meer) langs de Kromme Mijdrecht naar de Woerdense Verlaat. Deze route hoef ik niet te beschrijven, want hier zijn we vaker geweest. Maar het verveelt hier nooit, wat een prachtige route. De lunch wordt genoten bij eetcafé De Halve Maan, het is al Bodegraven, maar dat valt niet op. We hadden het geluk nog net de laatste zelfgemaakte gehaktballen te kunnen nuttigen. De eigenaresse had het eetcafé verkocht en dit was de laatste dag en zelfs de laatste 2 uur. Helaas had Hans pech, hij miste net de boot, de ballen waren op en lekker dat ze waren! De lunch was buiten, want het regende, zie de foto’s.
Hier staat de voorrijder Gert-Jan (en Antonette) klaar om het laatste stuk te leiden.
Via het echte Bodegraven, Driebruggen, Hekendorp, Haatrecht, Vlist naar Schoonhoven. Aldaar de pont en bij D’n Balie nababbelen
De echte Herfstrit is volgende week zondag 9 oktober. Kijken of Jan dit kan verbeteren.